Oto kilka praktycznych porad, dzięki którym rozmowa z koordynatorem nie będzie dla Ciebie stresująca i ułatwi Ci zdobycie pracy.
Nasi koordynatorzy na terenie Niemiec przed przedstawieniem profilu opiekunki klientowi z chęcią dzwonią do kandydatek, aby krótko porozmawiać z nimi w języku niemieckimi.
Celem rozmowy jest sprawdzenie podanej przez opiekunkę znajomości języka oraz posiadanych umiejętności i doświadczenia niezbędnego w danym miejscu pracy. Jest to więc w pewnym sensie kolejny etap rekrutacji.
Oto kilka praktycznych porad, dzięki którym rozmowa z koordynatorem nie będzie dla Ciebie stresująca i ułatwi Ci zdobycie pracy.
Przede wszystkim rozmowa z koordynatorem ma być swobodna. W jej trakcie zwróć uwagę na swoją postawę. Nawet jeśli bardzo się stresujesz, warto zachować pozytywne nastawienie. Rozmowa powinna być też merytoryczna. Kandydat lub kandydatka muszą wykazać się chęcią do pracy, zaangażowaniem i optymizmem. W tym celu warto być miłym i uprzejmym. Unikaj zdawkowych odpowiedzi, stosuj zwroty grzecznościowe i pokaż swojemu rozmówcy, że ta rozmowa jest dla Ciebie naprawdę ważna.
W trakcie rozmowy trzeba się też wykazać odpowiednią motywacją. Jest to szczególnie ważne, gdy pojawiają się problemy techniczne lub słabo słyszysz swojego rozmówcę. Wówczas zachowaj spokój i nie rezygnuj z rozmowy z powodu przejściowych kłopotów. Twoja cierpliwość i determinacja na pewno zostaną docenione przez koordynatora i korzystnie wpłyną na ostateczną ocenę.
Rozmowa z koordynatorem może być dla Ciebie stresująca. Mimo to postaraj się zachować spokój i pełne skupienie. Podczas rozmowy odpowiadaj na pytania zadawane przez koordynatora i nie zmieniaj tematu. Jeśli masz dodatkowe pytania, zadaj je pod koniec rozmowy. Pamiętaj też, aby nie przerywać koordynatorowi w połowie zdania i zadbaj o to, aby w trakcie rozmowy nic Cię nie rozpraszało.
Ta zasada jest dosyć oczywista, jednak w stresie łatwo o niej zapomnieć. Jeśli nie rozumiesz jednego słowa lub całej konstrukcji zdania, poproś koordynatora o powtórzenie pytania. Taka prośba nie jest odbierana jako coś złego. Wręcz przeciwnie, pokazuje Twoje zaangażowanie w rozmowę i świadczy o wysokim poziomie motywacji.
Koordynator będzie chciał sprawdzić, jaki jest Twój poziom znajomości języka niemieckiego. Nie oznacza to jednak, że nie możesz używać prostych komunikatów i sformułowań. W trakcie rozmowy najważniejsze jest zwięzłe i poprawne odpowiadanie na pytania. Nie musisz konstruować bardzo skomplikowanych zdań i stosować wyszukanych epitetów. Zamiast tego używaj zwrotów, które znasz i wiesz, że dobrze je wymawiasz. Komunikatywność jest bardzo ważna w pracy opiekuna osoby starszej. Dlatego postaraj się formułować swoje myśli w sposób jasny i zrozumiały dla koordynatora.
Nie ma nic złego w posiadaniu jasno sprecyzowanych oczekiwań w stosunku do warunków pracy. Jednak pamiętaj, że postawa roszczeniowa nie jest mile widziana. Dlatego najlepiej będzie, jeśli wspomnisz o swoich oczekiwaniach pod koniec rozmowy w sposób subtelny i nienachalny.
Praca z osobami starszymi to duża odpowiedzialność. Opiekunka powinna być osobą, na której można polegać. Dlatego podczas rozmowy z koordynatorem zadbaj o spójność informacji. Częste zmienianie zdania lub podawanie informacji, które się wzajemnie wykluczają, może zadziałać na Twoją niekorzyść.
Koordynator będzie chciał sprawdzić, czy będziesz w stanie dobrze zająć się podopiecznym. W trakcie rozmowy może zadawać Ci wiele pytanie o Twoje doświadczenie w opiece i dotychczas pełnione obowiązki. Jest to niepowtarzalna szansa, aby opowiedzieć o swoim doświadczeniu i przekonać koordynatora, że świetnie nadajesz się do pełnienia tej funkcji.
Koordynator może Cię też zapytać o to, jak zachowasz się w określonej sytuacji. Jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie, cierpliwie i szczerze odpowiadaj na wszystkie pytania. W trakcie rozmowy nie staraj się za bardzo wybielać, ale też unikaj przedstawiania siebie w złym świetle.
Dla wielu rodzin bardzo ważne jest, aby opiekun miał doświadczenie w zajmowaniu się osobą chorującą na konkretne schorzenia. Podczas rozmowy z koordynatorem opowiedz o wszystkich przypadkach, z jakimi miałaś/miałeś do czynienia w swojej pracy zawodowej lub w życiu prywatnym. Koordynator może też chcieć wiedzieć, jak kandydat na opiekuna poradził sobie w różnych trudnych sytuacjach.
Nie bój się opowiadać o swoich doświadczeniach. Przedstaw siebie jako osobę profesjonalną, zaradną i godną zaufania, która w razie potrzeby, wie, do kogo zgłosić się po pomoc.
Opiekun osoby starszej powinien mieć predyspozycje psychiczne do wykonywania tego zawodu. Dlatego koordynator na pewno zapyta o Twoje cechy charakteru, które mogą być przydatne w pracy. Warto już wcześniej przygotować sobie listę takich cech wraz z krótkim uzasadnieniem. Nie zapomnij też o podaniu konkretnych przykładów, aby pokazać, jak dana cecha pomogła Ci w wywiązaniu się z obowiązków.
Pytanie o zainteresowania pada niemal na każdej rozmowie rekrutacyjnej. Jest to dobra okazja, aby opowiedzieć więcej o sobie i przedstawić siebie w dobrym świetle. Jeśli masz pasje, które mogą być przydatne w pracy opiekuna, koniecznie o nich wspomnij! W ten sposób zwiększysz swoje szanse na otrzymanie atrakcyjnej propozycji zatrudnienia.
Najczęściej zadawane pytania przez opiekunki.
Poznaj etapy rekrutacji.
Niektórzy mówią, że opiekunka seniora pracuje podwójnie - sercem i umysłem. To zawód, który wymaga odpowiednich kwalifikacji. W zamian otrzymujesz stabilne zatrudnienie,...